Indeks Glisemik Penting Untuk Pesakit Diabetes

Bercakap mengenai diabetes, saya rasa terpanggil untuk kongsi mengenai paras Indeks Glisemik ini kepada semua memandangkan ibu saya juga mempunyai diabetes. 

Apakah Indeks Glisemik?

Indeks glisemik adalah indeks pengukuran mengenai kesan makanan yang mengandungi karbohidrat ke atas paras glukosa darah.

Kenapa kadar Indeks Glisemik Penting?

Pesakit diabetes sangat perlu menjaga pemakanannya terutama dengan mengambil berat mengenai Indeks Glisemik ini. Pesakit diabetes digalakkan untuk mengambil makanan yang mengandungi Indeks Glisemik rendah. Ini kerana untuk mengawal paras glukosa dalam darah. Jika paras glukosa tinggi mendadak, maka paras bacaan gula dalam darah juga akan menjadi tinggi.

Indeks Glisemik Rendah vs Indeks Glisemik Tinggi

Untuk lebih memahami, kita andaikan sebegini. Makanan yang mengandungi paras Indeks Glisemik Rendah akan melepaskan glukosa secara perlahan-lahan dalam darah, maka ianya adalah sangat disarankan untuk penghidap diabetes kerana mereka perlu memastikan paras gula dalam darah tidak naik mendadak.

Indeks Glisemik tinggi pula akan melepaskan gula dalam darah secara cepat. Ini adalah keadaan yang berbahaya kepada pesakit diabetes.

Kebaikan Soya Shaklee (ESP) dalam mengawal kencing manis (diabetes)
Soy Protein Isolate Powder Shaklee ESP mempunyai indeks glisemik yang rendah iaitu hanya 39 yang mana sangat bermanfaat untuk mengawal paras glukosa pesakit diabetes.

Perhatikan gamabr di bawah, Low GI adalah perlu kurang dari 55. Makanya tepat sekali Soy Protein Isolate Powder Shaklee ESP adalah menepati keperluan pesakit diabetes.

Hindari Makanan Dengan Indeks Glisemik Tinggi

Berhati-hati memilih terutamanya makanan berglisemik tinggi seperti mee kuning, nasi putih, roti putih, donut, teh tarik.

GI tinggi



Maka pemilihan pemakanan yang betul amatlah penting terutamanya pesakit diabetes yang perlu dikawal pemakanannya. Jika pemakanan diambil berat, maka lama kelamaan paras gula dalam darah dapat dikawal. Jangan lupa jadikan Soy Protein Isolate Powder Shaklee ESP sebagai diet harian anda:)

soy protein shaklee





** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply