Susu Ibu dan Zat Besi

Salah satu ‘concern’ terhadap bayi yang menyusu ibu adalah kekurangan zat besi selepas usianya 6 bulan. Kenapa 6 bulan? Dan kenapa zat besi?

Saya telah berbincang dengan pakar kanak-kanak yang selalu kami kunjungi, kerana beliau seorang pro-breastfeeding.

Kata beliau, biasanya selepas 6 bulan, bayi sudah diberi makan, dan mungkin frekuensi minum susu berkurangan dari biasa. Jadi, kebanyakan ibu akan mula datang haid tatkala bayi berusia 6 bulan. Ketika kedatangan haid, wanita kehilangan sehingga 15% zat besi tubuhnya. Apabila tubuh ibu kehilangan zat besi, bekalan zat besi kepada susu ibu juga turut menyusut.

Zat besi kebanyakannya terdapat dalam sel darah merah, iaitu sebanyak 70%.

Kepentingan zat besi:
*Untuk pembentukan hemoglobin dalam sel darah merah
*Untuk pembentukan myoglobin dalam otot
*Membawa oksigen ke seluruh badan
*Penggunaan tenaga yang optimum.

Kekurangan zat besi boleh menyebabkan :
*Anemia
*ADHD
*Kelesuan dan keletihan

Zat besi amat penting untuk perkembangan kanak-kanak yang sihat, sama ada dari segi fizikal atau mentalnya. Jadi, ibu yang menyusu terutamanya, patut mendapatkan zat besi secukupnya, terutama apabila sudah datang bulan selepas bersalin.

Vita-Lea Iron formula membekalkan keperluan zat besi harian. Lengkapkan pengambilan dengan Vita-C untuk memudahkan penyerapan.

AWAS!!! Zat Besi (Vitalea) tidak boleh diambil bersama-sama dengan (serentak) kalsium (Ostematrix) dan kacang soya (Soy Protein) kerana ia boleh mengganggu penyerapan zat besi.

So buat para wanita terutama ibu hamil dan menyusu, dapatkan sekurang-kurangnya VITALEA dan VITA-C Shaklee untuk kekal cergas dan cerdas di waktu ‘itu’.

credit
Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply