Vitamin Semulajadi Atau Sintetik!

Adakah anda fikir semua vitamin adalah sama? TIDAK sama sekali kerana vitamin juga ada yang asli dan juga ada yang tiruan(sintetik).

Ada beza ke ambil yang sintetik atau yang asli? Yang sintetik biasanya lebih murah berbanding yang asli.Pilih murah atau pilih kualiti?Kebanyakan vitamin sintetik dibuat dari bahan kimia contohnya tar- salah satu karsinogen yang berpotensi menyebabkan kanser(biasa didapati dalam rokok). Daripada nak dapat kesihatan yang baik, mengundang risiko penyakit berbahaya tidak berbaloi kan?

Sudah tentu vitamin sintetik diperbuat dari bahan kimia dan vitamin semulajadi dari sumber semulajadi.Bila bercakap tentang bahan kimia, apa yang terbayang di kepala adalah lebih banyak negatif dari positif. Jadi pilihan di tangan kita, pilih yang terbaik untuk kesihatan jangka panjang.Yang tiruan diumpamakan seperti cermin, kelihatgan seperti sebenar tetapi tidak berfungsi seperti yang sebenar.

Ada beberapa cara untuk mengenal antara vitamin sintetik atau vitamin semulajadi. Satu kajian di bawah lampu polarized dibuat. Jika cahaya dipancar pada vitamin asli, akan sentiasa membengkok ke kanan yang mana biasa kita akan jumpa vitamin asli akan tertulis ‘d’ (representing dextro means right). Manakala jika cahaya yang sama dipancarkan, akan terbahagi kepada 2, ke kiri dan ke kanan jika vitamin itu adalah sintetik. Sebab itulah vitamin sintetik biasanya tertulis ‘dl’ (sintetik) kerana ianya separuh ‘dextro’ (right) dan separuh ‘levo’ (left). Cuba tengok vitamin e shaklee ada tertulis ‘d’ kan maknanya yang asli.

Lagi satu cara nak kenal vitamin sintetik adalah tengok pada kandungannya jika berakhir dengan ‘ate’ atau ‘ide’. Ianya adalah kandungan garam yang ditambah dalam vitamin sintetik berfungsi sebagai penstabil. Contohnya acetate, bitartrate, chloride, gluconate.Contoh lain jika anda membeli vitamin A, pastikan tertulis dari ‘fish oil’ bukannya ‘palmitate’ .

Tahukah anda ramai pengeluar vitamin berlumba-lumba claim yang vitamin mereka adalah semulajadi tapi berapa semulajadikah? Saya ada baca cara mengenal vitamin semulajadi, boleh refer table ni untuk mengenal vitamin anda. Cuba check botol vitamin kat rumah, ada tak ciri-ciri ni?

Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply