Bebas Kewangan, Hidup Ceria

Nampaknya harini dah masuk raya kedua kan. Belum habis beraya lagi ke kita? Memang tak habis, saya sendiri belum habis jelajah. Masa raya ni kena bagi sepenuh perhatian pada keluarga, pada makanan yang sedap-sedap.

Tapi lepas raya jangan pula kita melopong. Iyelah dah banyak berabis untuk raya ni kan. Sekurangnya bajet adakala boleh terbabas kala ini tambah lagi bagi mereka yang beraya jauh. Yang penting semua orang happy masa raya,lepas raya jangan korek tabung pula.
Inilah saya nak cerita tentang bebas kewangan, sedikit sebanyak mampu memberikan ruang pada kita untuk tidak stress dengan duit. Iyelah bukan semesti kena jadi orang terkaya di dunia (walau ia tak mustahil kan?) tapi kalau tak cukup duit ni adakala boleh bergaduh sesama suami isteri. Duit ni memang berhantu tapi jangan pula kita berhantukan duit.

bebas kewangan

Kalau ada yang rasa begitu suci pasti akan cakap ala duit banyak sangat nak buat apa. Nanti boleh jadi lupa daratan atau sesat sebab duit. Tapi dia sebenarnya mata duitan juga sebab pergi kerja dan ambil pulak gaji, kalau tak penting baik sedekah je semua duit gaji tu. Al kisahnya banyak ke sikit tapi kalau kita berada di jalan yang betul, tak usah nak risau. Tidak bertuhankan duit tapi biarlah duit tu jadi hamba buat kita. Ada duit boleh tolong beli kipas untuk masjid, ada duit boleh tolong bayar bil letrik rumah anak yatim, ada duit boleh bayar zakat banyak-banyak. Ala banyaklah boleh buat, tak terbatas kalau kita gunakan dengan cara yang betul.
Berbalik pada kisah tadi yang taknak muflis lepas raya, pentingnya merancang, berbelanja ikut keperluan bukan kehendak. Macam juga bagi duit raya biasanya kita dah allocate berapa banyak nak bagi kan. Kalau ada rezeki lebih mungkin boleh bagi lebih.
Yang penting jangan lepas raya kita tercungap nak selesaikan hutang yang ada. Jangan sampai berhutang untuk buat persiapan raya. Tapi ni nak cerita sikit pada yg SID (shaklee independant distributor) lepas raya ni insyaAllah masih lagi boleh menarik nafas lega. Sebab seminggu lepas raya akan dapat cash bonus dari shaklee. Yela sikit atau banyak tu bergantung pada usaha tapi sekurangnya ada bolehla tolong suami topup apa yang patut kan.
Happy je tengok kawan-kawan, anak bisnes yang dapat improve kehidupan setelah buat shaklee (awas kalau malas, tak jadi juga). Ada ramai sebenarnya yang asalnya dari bekerja sudah dapat resign dan jaga anak-anak di rumah. Bekerja hanya dari rumah. Sekarang ni ramai yang suka sebegitu kan. Terutama ibu-ibu la tak sanggup nak hantar anak pada orang kan. Semamangnya kalau kita bebas dari masalah kewangan akan bagi perasaan yang lega. Kalau tak sedikit sebanyak mengganggu juga. Time kena bayar insurans kereta terpaksa menabung lebih awal atau potong belanja lain yang mana patut. Sekurangnya ibu yang bekerja dari rumah ni dapat juga bantu suami sikit, atau sekurangnya dapat menyimpan lebih untuk diri sendiri dan anak-anak.
Bebas kewangan tak mustahil, anda boleh dapatkannya dalam shaklee tapi kalau nak tau lebih kena hubungi saya boleh call atau whatsapp pun boleh. Saya sudah, anda bagaimana?

Leave a Reply