Puting Tenggelam, Bolehkah Menyusu Badan?

Puting tenggelam? Mungkin anda semua pernah dengar bukan? Biasanya ibu-ibu cukup risau jika mempunyai puting tenggelam, takut tidak dapat menyusukan bayi dengan baik. Walhal, penyusuan susu ibu tetap boleh dilakukan walaupun anda mempunyai puting tenggelam. Ini kerana bayi menyusu bukan pada puting, tapi pada aerola dengan lekapan yang betul.

inverted nipple
puting tenggelam

Bagaimana Ingin Mengenal Puting Tenggelam Atau Tidak?

Anda boleh melakukan ujian sendiri iaitu cuba picit sekitar aerola anda. Jika puting anda boleh timbul maka ia berkemungkinan akan pulih sendiri selepas kelahiran nanti. Kerana adalah biasa bagi ibu yang hamil mempunyai puting yang sedikit tenggelam. Jika ada tanda tersebut maka besar kemungkinan anda bukan tergolong dalam mereka yang mempunyai puting tenggelam.

Terdapat kira-kira 10% dari wanita mengalami puting tenggelam. Bagi ibu yang menyusukan bayi, tidak hairanlah jika bayi lebih suka menyusu pada puting yang biasa berbanding puting yang tenggelam. Ini semua memakan masa dan perlukan kesabaran yang tinggi untuk melatih bayi supaya dapat minum dengan baik.

Namun puting tenggelam ada banyak peringkat. Ada yang bila ditarik akan keluar puting dan ada setengah yang tidak ada reaksi  langsung. Ini memerlukan kepakaran dari seorang bayi samada kemungkinan sedutannya boleh membantu puting ditarik keluar atau tidak:) 


inverted nipple



Jika anda mengalami puting tenggelam atau rata ini semasa mengandung, ada cara untuk cuba memperbaikiya. Anda boleh gunakan “breast shell”. Breast Shell ini boleh dpakai beberapa jam sehari terutama pada trimester ketiga sebagai persedian untuk menyusukan bayi. Bila bayi sudah dilahirkan, anda perlu mencuba untuk memakainya 30 minit sebelum penyusuan. Nampak mudah tetapi wanita dikurniakan lebih kesabaran, maka demi anak yang ingin disusukan, apalah sangat kan.

breast shell
contoh breast shell jenama medela


Walau apa pun, yang penting ibu-ibu jangan risau tentang penyusuan susu ibu walaupun mempunyai puting tenggelam atau rata. Pelbagai cara boleh dicuba termasuk menggunakan “breast shell” ini dalam usaha menjayakan penyusuan ibu. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan..

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply