Stretch Marks Pada Ibu Mengandung

Stretch Marks Tidak Mampu Dielak Ibu Hamil
Kesan regangan kulit atau lebih dikenali sebagai stretch marks biasanya timbul dikalangan wanita hamil yang memasuki peringkat trimester kedua atau ketiga. Pada masa ini , perut ibu hamil semakin membesar bagi memberi keselesaan kepada janinnya. Sesetengah wanita akan mengalaminya di bahagian punggung, paha dan payu dara.

Stretch marks berpunca apabila tisu yang menyokong bawah kulit mulai menganjal. Ia boleh dikesan melalui warna yang bertukar menjadi sedikit merah kecoklatan, merah jambu, ungu ataupun coklat gelap bergantung kepada kulit anda. Lama kelamaan warnanya menjadi pudar, namum ia tidak akan menghilang.

Tanda-Tanda
Tanda-tanda ibu hamil bakal mengalami stretch mark ini sebenarnya sukar hendak diramal. Sekurang-kurangnya separuh daripada wanita hamil akan mengalami keadaan ini. Namum tiada siapa yang dapat memastikan dengan tepat mengapa sesetengah wanita hamil mengalaminya sementara sesetengah lagi tidak.

Stretch mark juga bergantung kepada berapa banyak dan berapa cepat kulit anda mengembang sepanjang kehamilan. Terdapat beberapa faktor yang boleh menyokong berlakunya stretch mark kepada ibu hamil. Antaranya, kenaikan berat badan yang mendadak, mengandungkan anak kembar, mengandungkan bayi yang besar dan air ketuban yang banyak.

Cara Menghalang
Malangnya tiada apa yang boleh anda lakukan. barangkali , tidak membiarkan berat badan berlebihan sewaktu hamil boleh membantu mengurangkan peluang memperoleh stretch mark. Krim ataupun minyak tertentu yang diperakui dapat menghalang stretch mark juga tidak begitu memberi kesan malah tiada bukti khusus mengenainya.

Boleh Ia Hilang?
Biasanya stretch mark semakin mengecil selepas 6 ke 12 bulan sebulan selepas kelahiran. Pigmentasi warna pada stretch mark akan pudar dan biasanya ia menjadi lebih cerah berbanding permukaan kulit anda (bagaimanapun warna itu bergantung kepada jenis kulit seseorang) namum teksturnya masih kekal sama.

Anda sememangnya tidak mampu untuk menghilangkan tanda stretch mark pada kulit. Namum, anda masih berpeluang untuk mendapatkan nasihat pakar kulit bagaimana mahu mengurang atau mengecilkan stretch mark.

Perlu diingat stretch mark akan berkurangan selepas beberapa bulan melahirkan. Namum, jika perkara ini masih mengganggu anda, tidak salah mendapatkan nasihat pakar.

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply