Bagaimana Memupuk Anak Supaya Menjadi Bijak

Saya tertarik dengan satu artikel ni yang saya rasa menarik untuk dikongsi bersama. Artikal ni dipetik dari buku ‘Brain Rules for Baby’ ditulis oleh John Medina. Tidak kisahlah siapan John Medina ni, apa yang kita nak kongsikan adalah tipsnya yang saya rasa mudah diaplikasikan.Bagaimanakah untuk dapat memujuk anak kita menjadi seorang yang bijak?

1. Membeli video dan memainkan DVD bahasa asing tidaklah menjadikana anak kita seorang yang pandai berbahasa. Yang paling penting adalah sentiasa berkomunikasi dengannya tidak kirala walaupun bayi anda baru berusia satu bulan.
Contoh paling mudah, setiap kali bangun tidur bercakaplah dengan bayi anda. “Sayang dah bangun? Selama tido nyenyak tak?’ Lepas tu anda andaikan pula yang anda adalah bayi tadi dan jawab balik apa soalan tadi. “Saya tidur nyenyak malam tadi. Mama pulak?.” Mungkin dianggap pelik bercakap sendirian tapi percayalah bayi akan menyerap semua perbualan yang dibualkan tadi dan secara tidak langsung akan memperkayakan tatabahasanya.

2. Bagi pujian dengan menyatakan mereka ‘bijak’. Puji segala usaha yang ditunjukkan anak misalnya menyiapkan kuiz yang ibu bapa sediakan. Beritahu mereka yang kita berbangga dengan usaha bersungguh-sungguh mereka itu.

3. Luangkan masa buat aktiviti bersama anak-anak. Buat aktivit mewarna, melukis atau bermain dengan permainan.

4. Pupuk skill mereka contohnya dengan mengajar mereka bermain alatan yang disukai contohnya apa saja instrument muzik.

Anak yang bijak adalah anak yang ‘happy’ 🙂 selamat mencuba 🙂

Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply